martes, febrero 05, 2008

Els MAX són d'ANIMALARIO

Partia com a favorita (11 nominacions), i després de l'èxit de crítica i públic semblava lògic que els Max la reconeguessin com a millor de l'any. Això semblava... però finalment, els Premis Max de les Arts escèniques (eclèctics, variats i capriciosos) han abandonat "Plataforma" -el millor espectacle de Calixto Bieito en molts anys- a la seva sort, i han tornat a premiar al grup Animalario. I dic que han premiat al grup més que al muntatge, perquè el "Marat-Sade" que van presentar aquest any passat va ser molt discutit i llargament criticat.

Animalario és un grup que cau bé. El seu tarannà progre, el seu inconformisme i la seva radicalitat de manual els converteix en els nens mimats del teatre espanyol. A la gent de la faràndula els hi agrada que hi hagi actors i directors combatius, contestataris i desllenguats, com és el cas d'Alberto SanJuan (l'ànima del grup), Andrés Lima, Guillermo Toledo, Juan Mayorga, etc. I és per això que en el 2004 van guanyar el Max per "Alejandro y Ana", el 2006 per "Hamelin" i en el 2008 per "Marat-Sade". Any sí, any no. Tota una proesa!!

No cal dir que lamento la mala fortuna de Bieito i del seu equip, que l'any passat ja es va quedar amb la canya sense peix, tot i les moltíssimes nominacions de "Peer Gynt". Aquesta vegada encara han arreplegat el premi al millor secundari (Carles Canut) i el premi a la millor il·luminació. Dos premis d'onze possibilitats. Mal promig.


Els premis de millor actor i millor actriu van ser per a dos veterans en això dels Max. La millor actriu va ser Vicky Peña, que ja en té dos. I el millor actor, Francesc Orella, que ja en va guanyar un fa anys per "La caiguda". La millor actriu de repartiment ha estat Gloria Muñoz per "Homebody Kabul".
Com podeu veure, molts catalans entre els premiats... Però normalment són catalans que treballen en espectacles produït i realitzats a Madrid. "Plataforma", en canvi, va ser produïda a Catalunya... i ja veieu que no ha tingut pas massa sort. I no vull ser mal intencionat, però en aquests premis prima molt el corporativisme i les coneixences o amistats. I si no, per què en onze anys de Max no tenen cap premi Bieito, Rigola o Albertí? Bé, això requeriria un post llarguíssim, i potser ho deixaré per a una altra ocasió.
  • MARAT-SADE (3 premis): Millor espectacle teatral; Millor director; Millor producció.
  • PEQUEÑOS PARAÍSOS (3 premis): Millor espectacle de teatre infantil; Millor escenografia; Millor disseny de vestuari.
  • EL ENEMIGO DEL PUEBLO (3 premis): Millor actor; Millor adaptació teatral; Millor composició musical.
  • ASCENSO Y CAÍDA DE LA CIUDAD DE MAHAGONNY (2 premis): Millor espectacle de teatre musical; Millor direcció musical.
  • HOMEBODY KABUL (2 premis): Millor actriu principal; Millor actriu de repartiment.
  • PLATAFORMA (2 premis): Millor actor de repartiment; Millor il·luminació.

Etiquetas:

2 Comments:

Blogger Charo Bolivar said...

Bueno, ya sabes que solo se bautiza el que tiene padrino. Yo no sigo los Max, la verdad, ni los Goya, ni los Oscars, soy mu sosa. Pero conocí al Rigola, cuando daba clases de teatro en la escuela donde yo trabajaba. Pobrecito, se las veía negras pa cobrar cada mes, por que un fraile no le quería pagar. Ya se sabe que eso del teatro sólo es perversión y libertinaje. :D

1:00 p. m.  
Anonymous Anónimo said...

Hola Charo... T'accepto la broma del final, però en el meu cas ni diners, ni feina, ni perversió... i molt menys llibertinatge. Quina merda!

Molt graciosa l'anècdota del Rigola. Ja me l'havies explicat, però desconeixia que hi ha un frare que no li volia pagar... Jajaja.

1:08 p. m.  

Publicar un comentario

<< Home