jueves, agosto 16, 2007

La venganza se sirve fría... y en coreano

Con "Sympathy for Lady Vengeance", que acaba de llegar de hurtadillas a la cartelera veraniega, ya tenemos completa la trilogía que el coreano Park Chan-wook ha realizado sobre la venganza. Todo empezó con la interesante "Sympathy for Mr. Vengeance" y siguió con la muy aclamada y premiada "Old boy", todo un descubrimiento que hizo de este director uno de las columnas más sólidas del nuevo cine oriental. Él, junto con su compañero Bong Joog-ho ("Memory of murder" y "The host"), han abierto las fronteras de Korea al mundo y han demostrado que el buen cine no ha está reñido con la represión y la mano dura, sino más bien todo lo contrario.

Esta trilogía sobre la venganza, en la que la violencia se muestra de las formas más bellas y fascinantes posibles, esconde un par de joyas cinematográficas. De "Old boy" ya se ha dicho casi todo, y todo muy bueno, pero en el caso de "Sympathy for Lady Vengeance" hay que presentar pruebas y atender a las alegaciones... pues la crítica no ha sido tan benévola. Prueba evidente: en Barcelona sólo se exhibe en una sola sala, y de las de versión original (está claro que el distribuidor no tenía mucha fe en el film).

Pero no hay problemas en defenderla, y menos si aparece en medio de una cartelera anodina, estúpida y vieja como la de este verano. La película, para empezar, hace gala del estilo visual y narrativo de Park Chan-wook, que nos muestra imágenes y escenas de antología (toda la parte final, con los padres de los niños, es estremecedora y absolutamente genial). Por otro lado, la elegancia de la fotografía, ya en los títulos de crédito, lo invade todo de un clima enrarecido, misterioso. Y misterioso es el personaje protagonista, interpretado por una actriz espléndida (Lee Yeong-ae, actriz coreana muy conocida y admirada en su país) y no menos perturbadora.

La recomendación es para todos aquellos que quieren ver un melodrama de tomo y lomo (y algunas criadillas, para que engañarnos) protagonizado por mujeres: mujeres duras, terribles, pero también madres protectoras y comprensivas. Contraindicado, en cambio, para aquellos que busquen una película oriental con violencia gratuita y artes marciales.

4 Comments:

Blogger PRU said...

I tant a hurtadillas, ni me n'havia assabentat que l'havien estrenat a la fi a Bcn ! Menys mal que la vaig poder disfrutar al Festival de Sitges fa dos anys, on la va presentar el mateix director... Tinc ganes de veure la darrera peli d'ell, estrenada a Korea a finals del 2.006, i amb l'atractiu i surrealista títol de "I'm a Cyborg, But That's OK"...

Servidor coneix bastant el cinema asiàtic, especialment el japonès, pero el cinema koreà ja fa anys que m'agrada moltíssim, sempre amb intencions innovadores... La llàstima és que per poder-lo veure no ens quedi més remei que tirar de festivals o dvds originals...

Ah! I t'has deixat el meu director coreà preferit, Kim Ki-Duk, que des de l'impressionant 'La Isla' fins la darrera 'Time', mai et deixa indiferent...

10:18 a. m.  
Anonymous Anónimo said...

Es coreà el Kim Ki-Duk? Ostres, se m'havia passat. Doncs sí que estan a primera línia aquests coreans. Si el sumem al altres dos, podríem dir que aquest país té el trio de directors més interessants del moment.

Jo també tinc ganes de veure "I'm a Cyborg...", que crec que es passarà a Sitges aquest any. He llegit algunes coses, i crec que promet. Espero que no trigui gaire a arribar, però el cert és que em quedo parat de que aquestes pel·lícules no tinguin millor distribució. Tenen el seu públic, venen avalades pels millors festivals i a més tenen gran qualitat... No sé què necessiten més els distribuidors!

Fa anys que m'interessa força el cinema asiàtic, i com que tu ets un gran coneixedor crec que algun dia m'has d'informar sobre aquells directors o pel·lícules que no arriben aquí, o que surten directament en DVD i potser són interessants de veure... No sé, a la trobada que tenim pendent me n'has de fer cinc cèntims.

11:47 a. m.  
Blogger PRU said...

La del Cyborg és una comèdia romàntica a una institució mental, un bon canvi després de tanta venjança... però la que està acabant ara, 'Evil Life', diuen que és de vampirs moderns!

Pelis que pots trobar per aquí i que et pugui recomanar... mmm... Ara mateix em passen pel cap...

Xina :
- La ducha
- Together
- La bicicleta de Pekin
- Ni uno menos
- El camino a casa
- Luna de otoño (aquesta imprescindible escoltar-la en versió original... bé, TOTES, és clar...)

Korea :
- Navidad en Agosto
- Hierro 3

Thailandia :
- La Obertura

I de Japó, com no, com a original, tot un musical : la barreja entre Sonrisas y lágrimas i Gore i humor del primer Peter Jackson que és 'La felicidad de los Katakuris', del incomparable Takashi Miike...

Apa, ja tens feina, hehehe... Ens veiem... :)

3:52 p. m.  
Anonymous Anónimo said...

Mil gràcies, noi!!

Alguna de les que recomanes l'he vist, però me'n falten moltes. Tinc ganes de veure HIERRO 3, i sobretot tinc molta curiositat per les de Takashi Miike. Sempre m'han tirat una mica enrera pel fet de pensar que potser les seves pelis es quedaven en la sang i el fetge... però pel que estic sentint dir a tothom, a aquest home se l'ha de conèixer. A més, això de barrejar musical i gore, pot ser molt divertit!

No sé si t'has deixat al Taiwanès Tsai Ming-Liang o bé no està entre els teus preferits. És l'autor de "El sabor de la sandía", una pel·lícula realment interessant, però desconcertant. Jo el vaig descobrir a Sitges amb una peli que es deia "The hole", i que no té res a veure amb un film americà de terror que es va estrenar un temps després... En aquesta, igual que en "El sabor de la sandía", barreja números musicals "retros" amb un humor molt particular, i amb escenes que provoquen una gran desesperança. "The hole", tot i que li va semblar raríssima a mitja platea i va desesperar a l'altra mitja per la lentitud d'algunes escenes (maravellosa escena final), a mi em va fascinar... El tinc entre un dels meus directors preferits del cinema oriental. Si no el coneixes, te'l recomano.

Una abraçada, PRU.

10:24 p. m.  

Publicar un comentario

<< Home